Alimentație

variată,

zi de zi

Cu toții încercăm să ne alimentăm corespunzător și să facem mișcare. Acest lucru nu este însă deloc ușor. Organizația Mondială a Sănătății recomandă să consumăm zilnic între cinci și nouă porții de fructe și legume**. Numeroși specialiști atrag însă atenția asupra faptului că fructele și legumele pe care le cumpărăm din magazine nu sunt atât de nutritive pe cât erau odinioară. Ca urmare a programului încărcat și a stilului de viață activ, aproape 75% din persoane nu ating cantitatea recomandată de OMS, ducând astfel la o discrepanță evidentă între aportul nutrițional necesar și cel real***.  Chiar și atunci când includem fructe și legume în dieta personală, atingem rareori nivelul de varietate care să ne permită să ne susținem corespunzător starea de sănătate. Ce putem face în acest sens?

Suplimentele pot contribui la acoperirea nevoilor nutriționale, oferind organismului varietatea necesară de nutrienți, în cantitățile adecvate. Suplimentele alimentare sunt compatibile chiar și cu cele mai agitate stiluri de viață.

**Sursa: Organizația Mondială a Sănătății/Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură. Dietă, nutriție și prevenirea bolilor cronice (Diet, Nutrition, and the Prevention of Chronic Diseases); Raport rezultat în urma întrunirii experților OMS/FAO la Geneva, Organizația Mondială a Sănătății, 2003 (Raport tehnic, seria nr. 916).
***Hall JN, Moore S, Harper SB, Lynch JW. Variabilitatea globală a consumului de fructe și legume. Am  J Prev Med. 2009: 36(5):402-409.

Există lipsuri

în dieta noastră

zilnică

Cu toții ne dorim să adoptăm un stil de viață sănătos și să fim în formă maximă. În cazul carențelor nutriționale, însă, corpurile noastre nu își pot păstra vigoarea și capacitatea de autovindecare. De ce este atât de greu să consumăm cantitatea suficientă din fructele și legumele necesare?

În contextul lumii moderne, există mai multe obstacole care stau în calea obținerii unui echilibru nutrițional. Ritmul alert de viață, alimentația variabilă și consumul ridicat de produse procesate se dovedesc a fi obstacole în calea unei diete echilibrate și a consumului de fructe și legume proaspete. Numeroși specialiști se îndoiesc de valoarea nutrițională a alimentelor pe care le găsim în magazine - din cauza nivelurilor ridicate de substanțe poluante și pesticide folosite în timpul cultivării și a calității în continuă scădere a alimentelor proaspete, transportate timp îndelungat/pe distanțe lungi. Normele alimentare impuse de obiceiuri religioase sau tradiții culturale aduc la rândul lor restricții dietei zilnice, îngreunând și mai mult atingerea unui echilibru nutritional.

Dorim să trăim viața la maximum, însă carențele alimentare pot fi deseori un obstacol în acest sens. Ne alimentăm pe fugă, consumăm alimente cu un conținut ridicat de grăsimi sau zahăr, iar solicitările membrilor familiei nu ne permit întotdeauna să avem o dietă echilibrată. Acoperirea carențelor nutriționale este primul pas către un stil de viață sănătos și activ.

Echilibrul

este secretul

unei nutriții

adecvate

Cu toții știm că vitaminele și mineralele sunt importante pentru dieta noastră. Știați însă că organismul dumneavoastră nu ar putea funcționa fără ele? De fapt, pentru o dezvoltare armonioasă, dieta zilnică trebuie să conțină mici cantități dintr-o varietate de vitamine și minerale.

Macronutrienții - carbohidrații și grăsimile - reprezintă sursa noastră principală de energie. Proteinele stau la baza corpului uman, iar mineralele îi conferă structură, ambele jucând roluri esențiale în numeroase procese metabolice. Vitaminele au o importanță vitală pentru sănătatea noastră, iar lipsa lor din alimentație este motivul principal al apariției a numeroase boli cronice. Corpul nu poate stoca unele minerale și vitaminele solubile în apă, prin urmare trebuie să asigurăm aportul lor zilnic pentru ca organismul nostru să primească tot ceea ce are nevoie pentru o stare optimă de bine. Vitaminele liposolubile sunt stocate în țesutul adipos, iar absența acestora din alimentația zilnică poate duce la apariția unor afecțiuni cronice.

Corpul nostru are nevoie de multe alte elemente nutriționale pentru a-și menține echilibrul. Acizii grași omega pot contribui la menținerea sănătății inimii, susținând de asemenea funcționarea normală a sistemului imunitar și a metabolismului. Oasele, creierul și sângele funcționează la nivel optim atunci când primesc combinația corespunzătoare de vitamine, minerale și antioxidanți; aceștia din urmă reprezintă apărarea naturală a corpului împotriva deteriorării celulare cauzate de factori externi, precum munca solicitantă, poluarea și stresul. Apa este esențială pentru a evita deshidratarea și alte afecțiuni, contribuind de asemenea la menținerea reglării normale a temperaturii corpului. Combinația adecvată de nutrienți din alimentația noastră ne poate ajuta să ne bucurăm de viață de plin, evitând pe cât posibil afecțiunile medicale.

Fiecare parte a corpului are nevoi speciale pentru a putea funcționa la nivel optim. De exemplu:

Ochii: vitamina A și carotenoizii ajută la menținerea vederii normale.

Dinții: fluorul contribuie la menținerea mineralizării dinților, iar calciul este necesar pentru menținerea sănătății acestora.

Oasele: calciul este necesar pentru menținerea sănătății sistemului osos, la care contribuie și vitamina D, vitamina K, fosforul, magneziul și zincul.

Sângele: fierul, acidul folic și vitamina B12 contribuie la formarea normală a globulelor roșii și a hemoglobinei, în timp ce vitamina K contribuie la coagularea normală a sângelui.

Sistemul nervos: vitamina C, magneziul și vitaminele B (B12, B6, biotina, niacina, riboflavina și tiamina) ajută la funcționarea normală a sistemului nervos.

Țesuturile și pielea: zincul, alături de vitaminele E și C contribuie la protejarea celulelor împotriva stresului oxidativ, în timp ce vitamina A, riboflavina, niacina, biotina și iodul ajută la menținerea sănătății pielii.

Mușchii: vitamina D, magneziul, potasiul și calciul contribuie la funcționarea normală a sistemului muscular.

Celulele: vitaminele C și E, clorul și zincul contribuie la protejarea celulelor împotriva stresului oxidativ.